Wypadek za granicą. Jak i gdzie mogę zgłosić szkodę?

Drogi są dwie: albo zgłaszamy sprawę od razu, albo działamy na własną rękę, zbierając rachunki, a o zwrot kosztów wnioskujemy już po powrocie do Polski. Oto szczegółowy opis obu scenariuszy.

Wariant pierwszy: szkodę zgłaszam od razu

Nie jest to trudne – o ile nie zdarzyło się coś, co uniemożliwia zgłoszenie szkody, np. bardzo poważny wypadek albo kłopoty w miejscu, skąd nie da się zadzwonić albo napisać maila. Bo właśnie mailowo albo telefonicznie można skontaktować się z Centrum Operacyjnym, które przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu będzie w stanie zorganizować pomoc – transport, akcję ratowniczą czy pomoc medyczną. Co ważne, z obsługą Centrum zawsze możemy dogadać się w języku polskim.

Konsultant Centrum Operacyjnego zapyta o kilka podstawowych informacji: imię, nazwisko, numer ubezpieczenia, miejsce zdarzenia albo miejsce pobytu oraz przede wszystkim dokładny opis tego, co się stało. Wówczas stery przejmuje ubezpieczyciel, który organizuje pomoc, umawia lekarza, załatwia transport etc., będąc w stałym kontakcie telefonicznym z poszkodowanym.

Wariant drugi: radzę sobie sam, ale chcę zwrotu kosztów

To opcja dużo bardziej skomplikowana – jesteśmy przecież w obcym kraju, więc w obcym języku musimy porozumiewać się np. z lekarzami. Ale zdarza się, że taką sytuację wymuszą okoliczności – kiedy np. przydarzy nam się poważny wypadek, a pomoc wezwą obcy ludzie. Trudno wówczas myśleć o szukaniu polisy i dzwonieniu do ubezpieczyciela. Priorytetem jest po prostu udzielenie pomocy. Ale nawet w takim przypadku im szybciej Centrum Operacyjne dowie się o sytuacji, tym lepiej. Może się bowiem okazać, że jego pomoc w organizacji transportu czy opieki nad dziećmi poszkodowanego będzie bezcenna.

W sytuacji, kiedy Centrum Operacyjne nie uczestniczyło w organizacji pomocy medycznej, a my już po jej uzyskaniu dostaliśmy do ręki rachunek do zapłacenia, mamy 10 dni od chwili powrotu do kraju na zgłoszenie się do ubezpieczyciela. By liczyć na zwrot poniesionych kosztów, będziemy musieli przedstawić kopię diagnozy lekarskiej, dokumenty z opisem udzielonej nam pomocy medycznej, rachunki i dowody zapłaty.

WIĘCEJ O POTRZEBNEJ DOKUMENTACJI CZYTAJ TU.

Odszkodowanie za wypadek – jak zgłosić?

Jeszcze inna procedura dotyczy odszkodowania w ramach ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków. Tu szkodę zgłosić trzeba w ciągu 10 dni od powrotu do Polski (chyba że nie pozwala na to stan zdrowia), ale decyzja na temat sumy wypłacanego odszkodowania zapadnie dopiero po zakończeniu leczenia.

Spowodowałem wypadek – co zrobić?

Ostatnia z opcji dotyczy ochrony w ramach odpowiedzialności cywilnej. Jeśli nieświadomie wyrządzimy komuś krzywdę lub zniszczymy czyjeś mienie, mamy 10 dni na zgłoszenie takiego faktu do Centrum Operacyjnego. Do tego czasu zdecydowanie nie powinniśmy podpisywać żadnych umów czy zawierać ugody na własną rękę, bez porozumienia z ubezpieczycielem.

Czytaj także

Narty dla ambitnychCzytaj...
Jak wybrać i zadbać o sprzęt narciarski?Czytaj...
Narciarskie gadżety sezonu 2017/2018Czytaj...
Narciarz na diecie, czyli co zjeść żeby mieć siłę na stoku!Czytaj...
Sprawdź także odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania lub skontaktuj się z nami pod numerem +48 22 522 27 75
Ubezpieczenia zapewnia
Partner technologiczny: ASHURO